Nobel z ekonomii dla Porsche

Witaj szanowny czytelniku! Kopę lat! Długo mnie nie było, bo pierwej byłem w kraju, a obecnie mam baaaaaardzo ograniczony dostęp do komputra.

Ale, nie uskarżałeś się to rozumiem, żeś się nie stęsknił za moimi wpisami. Chlip chlip!

No nie ważne, wspaniałomyślnie Ci wybaczam, może Ci nawet prześlę jakiegoś Jak-a albo Tupolewa jak będę leciał po brukselki do Tesco. No chyba, że będziesz kupował kaczkę, wtedy zapomnij nawet o awionetce!

Jak tak relaksowałem się w kraju, oglądnąłem pięć minut faktów na tefałenie i przełączyłem na ukrytą kamerę na Pulsie. Cały kraj żyje jakimiś pierdołami, który pan ma większy samolocik, któremu lata, a któremu opada… Mi opadła szczena i przełączyłem. W tej całej aferze samolocikowo-brukselkowej omal mi nie umknęło, że nagrodę Noba z ekonomii otrzymał Kruger. Niezależnie od tego co pisze Wegetarianin, ja uważam, że Krugerowi się należy. W latach 80-tych należał mu się Oskar za jego rolę w serii genialnych filmów ‘Koszmar z ulicy Wiązów’ ale współcześni go niedocenili (jego gra wyprzedziła epokę). Skoro na Oskara się nie załapał niech chociaż nobla dostanie jako nagrodę pocieszenia. Jakby nie było, straszenie dzieci jest ponadczasowe – kiedyś straszono dzieci wilkołakiem, smokiem wawelskim czy Lo-Panem z ‘Wielkiej Draki w Chińskiej Dzielnicy’, potem mistrzostwo świata w tej dziedzinie osiągnął Kruger. Obecnie nie znam nikogo, kto dorastałby mu chociaż do pięt. Tak więc kongratulejszyns mister Kruger!

Tak se dzisiaj siedziałem w robocie i starałem się nie zasnąć (żeby mnie nie capnął Kruger) kiedy chłopaki z FTAlphaville, których stronę śledzę przez cały dzień, zamieścili teskt o Owocowej Maszynce Volkswagena (jakby to na nasze przełożyła pewna torturowana przez PiS i CBŚ posłanka z PO ‘maszynka do kręcenia lodów’). Moim skromnym zdaniem jest to ekonomiczne perpetuum mobile i wynalazca maszynki (Porsche) jest pewniakiem do przyszłorocznego Nobla. Jeśli żiri (nawet Doda Elektroda) czyta ten tekst (w co niewątpię), powinno się nad tym poważnie zastanowić.

A maszynka do kręcenia lodów wygląda tak (moje źródło FTAlphaville – żródłem FTAlphaville jest niejaki Bernstein):

 Niestety maszynka opisana jest po angolsku, więc znowu będę musiał pokracznie przetłumaczyć:

1. Porsche jest właścicielem akcji Volkswagena: Porsche posiada 55-75% akcji Volskwagena poprzez ‘opcje kupna rozliczane gotówkowo’ – opcje rozliczne są gotówkowo tylko ze względu na przepisy ale w rzeczywistości są właściwymi opcjami.
2. Banki trzymają udziały w imieniu Porszaka: Grupa banków inwestycyjnych trzyma u siebie akcje należące do Porsche – we wszystkich przypadkach ilość akcji trzymanych przez bank wynosi 4.99% lub mniej – udziałów poniżej 5% nie trzeba w Niemczech deklarować więc rynek nie wie kto jest ich właścicielem.
3. Fundusze hedgingowe chcą sprzedać szorty Volkswagena (czyli dokonać transakcji krótkiej sprzedaży, wytłumaczonej we wcześniejszych wpisach na tym blogu – przyp. Anarchacza): Fundusze hedgingowe chcą zaszortować akcje Volkswagena bo spodziewają się na nich 30-75krotnego zarobku, pożyczają więc akcje od banków – w rzeczywistości właścicielem akcji jest Porsche więc to Porsche zarabia na tej pożycce.
4. Porsche odkupuje na giełdzie swoje własne akcje od funduszy hedgingowych podtrzymując ich cenę.
5. Porsche utrzymuje wysoką cenę akcji: Porsche jest JEDYNYM kupującym akcje Volkswagena na rynku – skupuje część akcji po wyższej cenie, żeby ceny akcji poszły w górę.
6. Fundusze hedgingowe czekają aż cena spadnie (jak już tłumaczyłek – sprzedaż szortów polega na tym, że pożyczamy akcje, sprzedajemy je na rynku, nastepnie odkupujemy akcje i zwracamy je temu kto nam pożyczył, zysk jest wtedy, kiedy sprzedamy drożej a później kupimy taniej). Jednak cena nie spada, a fundusze muszą odkupić akcje, żeby oddać je bankom.

7. Fundusze odkupują akcje od Porsche: Fundusze muszą odkupić akcje. Zgadnijcie od kogo? Od Porszaka, jedynego dostawcy akcji na rynku. Porsche odsprzedaje akcje funduszom po zawyżonej cenie. Czysty zysk dla Posche!
8. Wykręcanie szortów z szorterów: Porsche sprzedaje akcje po coraz wyższych cenach wyciskając z szorterów ostatnie gatki.
9. Porsche sprzedaje opcje kupna: Porsche sprzedaje dziesiątki milionów opcji kupna po zaniżonej cenie, żeby znęcić fundusze hedgingowe (które myślą, że cena akcji spadnie, skoro opcje ich kupna są tańsze od ich ceny rynkowej – przyp. Anarchacza), wiedząc, że cena akcji nie spadnie do tej zanizonej ceny, bo wszystkie akcje posiada Porsche.


Całe to finansowe hokus pokus rypcium pypcium śnińdzium nindzium sprawiło, że Volkswagen należy do pięciu największych firm na świecie. VW wart jest 164 miliardów dolarów bananowej republiki Stanów Zjednoczonych i pod tym względem wyprzedza takie firmy jak JP Morgan, BP, Nestle, AT&T czy HSBC. Cena akcji producenta samochodów w ostatnich trzech miesiączkach wzrosła dwukrotnie co jest wynikiem niewiarygodnym szczególnie w czasach Hieper Mega Wielkiego Kryzyzu.

La donna mobile! Perpetuum mobile!

Ja się tylko obawiam, że kiedy okaże się że ta maszynka do kręcenia lodów nie będzie jednak działać w nieskończoność, wszyscy zrzucimy się na ratowanie sektora motoryzacyjnego.

Na koniec – odwiedzając me codzienne miejsce medytacji tak sobie wspominałem moją młodość i naukę angielskiego u pewnej sędziwej pani. Jeden z wierszyków, którego na zadanie domowe musiałem się naumieć brzmiał mniej więcej tak:

Humpty Dumpty sat on a wall.
Humpty Dumpty had a great fall.
All the king’s horses and all the king’s men
Couldn’t put Humpty together again
 

Co na nasze tłumaczy się więcej mniej tak:

Humpty Dumpty na murze siadł.
Humpty Dumpty z wysoka spadł.
I wszyscy konni i wszyscy dworzanie
Złożyć do kupy nie byli go w stanie.

I ten XIX-wieczny wierszyk idealnie oddaje dzisiejszą sytuację na rynku -zamień tylko, szanowny czytelniku Humptiego Dumptiego na bankiera (a wkróce na Volkswageno-Porszaka) i masz jak znalazł. Za bardzo się rozdęli, za wysoko wyleźli, a teraz ani ja, ani premier królowej, ani jankesi w Afganistanie, złożyć ich do kupy nie będziemy w stanie.

Na koniec z dedykacją: http://www.youtube.com/watch?v=FvbCV6E0Wro

No i skoro o przemyśle samochodowym mowa to i z detonacją (piosenka ku przestrodze dla prezesów Porszaka i Samochdu Ludu – jedziecie panowie autostradą do piekieł): http://www.youtube.com/watch?v=erJc4dzZ3IA

Advertisements

6 thoughts on “Nobel z ekonomii dla Porsche

  1. Witaj Anarch, takie spekulacje, jak opisujesz, powinny być zakazane. W ogóle powinno się ukrócić spekulacje giełdowe, słusznie nazywasz je perpetuum mobile. Skoro jednak z zasad termodynamiki wiadomo, że ich nie może być, to ktoś za to potem płaci.

    Like

    1. Bo ja wiem? Ustawodawca wszystkiego nie przewidzi, a ludzka wyobraznia jest niegraniczona, tak wiec zawsze znajdzie sposob na ominiecie przepisow lub przeniesie dzialalnosc na nieuregulowane terytorium. Jako wolnosciowiec uwazam, ze zamiast zakazywania powinno sie pozostawic ludzi samych sobie zeby nauczyli sie odpowiedzialnosci. Ktos chce inwestowac w Porsche lub w Lehman Brothers, prosze bardzo! Wolna wola. I jak straci to trudno. Nauczy sie na bledach. Rockefeller bankrutowal bodajze szesc razy zanim osiagnal szczyty. W obecnych czasach ani by nie zbankrutowal, ani by sie pewnie nie dorobil. No i nie zmuszac ludzi do inwestycji na gieldzie (oddajac pod przymusem ich ciezko zarobione pieniadze funduszom emerytalnym). Moze ktos wolalby te pieniazki zainwestowac z zloto lub bloto?

      Like

  2. Ja bym się tym nie przejmował przecież to fundusze płacą za całą imprezkę i nikt więcej. Co do punktu 9 czy to znaczy że jak się obkupię tymi opcjami wystawionymi przez porszaka to na pewno zyskam? (dopóki maszynka działa) Znęcić to wydaje się być mało przekonywujący powód dla rezygnacji z części zysku, jeszcze jakby przesadzili z podbijaniem ceny akcji to taka opcja sporo może ich kosztować. Jeszcze 1 punkt trochę dziwny jak oni robią opcje właściwe z niewłaściwych.

    Like

    1. Nie znam sie na niuansach skomplikowanego prawa niemieckiego. Natomiast w piatkowym czacie na FTAlphaville zamieszczono dodatkowe informacje od Bernsteina. Nie mam czasu, zeby tlumaczyc, wiec wklejam oryginal:”Facts:We highlight the following important factors which have either been stated by Porsche in press releases, stated by Porsche management in analyst meetings and other public forums, stated in Porsche’s Annual Report or are visible to market participants.(1) Porsche has announced that it now owns 35.14% of VW’s Ordinary shares and has stated that its goal is to “increase our stake in VW to more than 50%” (press release, September 16, 2008).(2) Porsche management have stated in analysts’ meetings (e.g. Frankfurt Auto show, September 2007) that the company is using cash settled options to build its position in VW but that they expect to be able to take delivery in physical stock upon exercise.(3) Porsche’s annual report (2006/2007) shows both huge in the money positions and huge out of the money positions on what Porsche calls “stock options”.(4) Porsche’s annual report has CEO Wiedeking stating that earnings were enhanced by “special effects in connection with our commitment to Volkswagen. Indeed, earnings from stock option transactions are more than Euro 3.5 billion”.(5) Porsche has drawn down a €10bn credit line. Porsche stated at the time that “the amount borrowed will be invested free of risk at favorable interest rates and will bring in additional profit for Porsche” (Feb 20, 2008).(6) We still see a large daily trading volume in VW Ordinary shares – suggesting a large free float.(7) There has been an unusually high level of puts being written on VW in the last 12 months – with supply above normal for a DAX stock.(8) VW is one of the most heavily shorted stocks in Europe, and the level of short interest continues to rise, according to http://www.dataexplorers.com(9) Bloomberg and other sources cannot identify any large shareholders other than Porsche, Lower Saxony and UBS; we can’t find more than a few investors in the market who claim to own the stock and VW investor relations do not put forward any suggestions for who might own their stock. Does anyone know a VW shareholder?Our questions – and suggestionsWe put forward the following questions. They pull together the facts listed above and assemble what we believe is a possible explanation of Porsche’s behaviour – and a possible explanation for the rise and rise of VW.(1) Might Porsche have bought call options over the vast majority of the VW free float – perhaps taking their eventual stake from the current 35% up towards 70% (leaving c.10% free float for index tracker funds etc), with the banks that have written these calls having to buy VW Ords to hedge their position? It is impossible to know what price Porsche paid – we believe the “strike” on the options that will take Porsche from 35% to over 50% are below €70 (based on accounting disclosures) but beyond that we can’t quantify it. But if Porsche has been buying options constantly, it may only be paying near current prices for a tiny number of shares.(2) Might Porsche be willing to lend out the shares it owns, or might the banks that own shares to hedge the VW cash settled options be lending out shares? Might Porsche profit from stock lending?(3) Might the daily trading volumes we see simply be large numbers of hedge funds borrowing VW shares and selling them in the market – and might Porsche and/or banks that have held VW shares to hedge the call options bought by Porsche – be the buyer on the other side?(4) If Porsche or its counterparties buy all the shares that are being sold in an effort to short the stock – and maybe buy some extra shares in addition – might that support the stock, or even drive the VW stock higher – despite such short interest?(5) If hedge funds give up on the short when it fails to work, and have to buy back stock in the market, might Porsche or the banks be the only substantial owners of the stock – and therefore the only substantial supply of stock? Might Porsche or the banks be able to sell VW shares back to the hedge funds at ever higher prices – creating a huge short squeeze?(6) Might Porsche or the banks make large amounts of money from this set of transactions – buying stock from the hedge funds, then selling it back at a higher price?(7) Might Porsche also be writing puts – the balance sheet disclosures suggest some sort of similar activity – receiving premiums for this, but confident that since it already controls most of the free float, it is unlikely VW’s share price falls back to the level of the puts?(8) How is Porsche funding all of the activity above? We’d highlight that Porsche has not disclosed how it has invested the €10bn credit line. Might it use the money to fund The Fruit Machine –which so far, for Porsche, does look pretty “risk free”?”

      Like

    1. Tragedia! Żona zapodała jakiś program, komputer mielił bez przerwy przez tydzień i od tego momentu kuleje. Chyba zipie ostatkiem sił. Zapadła decyzja że kupujemy nowy. Szukamy obecnie najlepszej konfuguracji.Na razie jednak miałem nieplanowane turnee po Szkocji z serii ‘Anarch szuka roboty’, wróciłem dziś w nocy (nad ranem) i bardzom strudzon. Przed wyjazdem coś mnie znowu Muza opuściła, napisałem dwa teksty ale takie bedziewne że nigdy nie ujrzą światła dziennego. Mam pomysł na nowy tekst i myślę, że uda mi się go wrzucić w tym tygodniu, jeśli Muza wróci… na razie proszę uprzejmie o cierpliwość.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s